Friday, December 15, 2006

Vlaanderen De Leeuw

Ik heb de hele heisa rond de fake RTBF-reportage gemist wegens onderweg en geen (zin in) toegang tot Vlaamse pers. Het is ondertussen al een paar dagen achter ons dus ik ga er niet teveel over zeggen - alleen dit:

- waarom al de heisa? Het is misschien een flauwe imitatie van de Orson Welles interpretratie van "War of the Worlds" maar het is in ieder geval een originele manier om een reportage te laten beginnen. Doet me ook vaag een beetje aan Schalkse Ruiters denken;
- waarom al die heisa? Belgie is de facto al gesplitst! De politici moeten alleen nog de details uitwerken. Het is volgens mij begonnen toen de weermannen en -vrouwen op VRT het over het weer aan de "vlaamsche kust" begonnen te hebben ipv de Belgische kust. En de evolutie van de prestaties van "De Rode Duivels" (belachelijke naam trouwens) is waarschijnlijk een goede graadmeter voor de kwaliteit van het produkt Belgie. Hoeveel Vlammingen lezen Waalse kranten of kijken naar Waalse TV? En het aantal Walen dat de Vlaamse media volgt is waarschijnlijk nog lager...de gemiddelde Vlaming is beter op de hoogte van wat in Duitsland, Nederland of Engeland aan de gang is.
- als ik als "Belg in het buitenland" de Belgische constructie probeer uit te leggen ("You are from Belgium? So you speak French") voeg ik er steevast aan toe dat als de huidige evolutie zich doorzet Belgie over 25 jaar niet meer zal bestaan maar is opgegaan in het Europa van de regio's.


Belgie is een en blijft een kunstmatige constructie, in 1830 in elkaar geflanst door Engeland, Frankrijk en Duitsland als een soort van bufferzone zodat ze mekaar niet teveel in de haren zouden zitten. En toch weet ik niet zeker of een splitsing een goede zaak zou zijn. De wereld weet Belgie nog niet liggen, laat staan Vlaanderen. Brussel kent wel iedereen...misschien is dat de oplossing. Als Vlaanderen en Wallonie nu eens zouden opgaan in "het Brussels hoofdstedelijk gewest"? Zijn we meteen van al dat gezeik rond B-H-V af!

1 comment:

Kristof said...

delsaer,

hier gaan we nog eens te menens een debat over hebben!!!

Welkom in de Vlaamse rand ;-)