Saturday, October 07, 2006

Finland

Ben de voorbije week in Finland geweest: Helsinki, Turku en Joensuu, al heb ik al mijn overnachtingen in Helsinki gedaan. Het was de eerste keer in Scandinavie voor mij (een dagtrip naar Stockholm niet meegeteld) en het heeft zeker een positieve indruk achtergelaten - alhoewel ik geen tijd had om echt aan sight-seeing te doen. Wel veel te veel tijd in de trein doorgebracht, wat toch ook helpt om een eerste indruk te krijgen.

Helsinki is een leuke stad...niet spectaculair of zo maar er heerst een toffe sfeer, de mensen zien er goed (en gezond) uit, ligt aan het water, is makkelijk te voet te verkennen enzovoort. Het Fins is moeilijk te ontcijferen maar iedereen spreekt Engels. Op de trein wordt alles zelfs in drie talen aangegeven en omgeroepen: Fins, Engels en Zweeds. Ja Zweeds! Ik wist het niet maar Zweeds is een officiele taal in Finland omdat er een vrij grote groep Zweden woont. We zijn dus niet alleen met onze meertaligheid. Het grote verschil met Belgie echter is dat in Finland niemand er een probleem van lijkt te maken....Helsinki in het Zweeds is trouwens Helsingfors.

Finland is trouwens groot! Het voelt alsof ik het grootste deel van de voorbije week in de trein he doorgebracht. Van Helsinki naar Turku en terug is alles bij mekaar ongeveer 5 uur. Saaie rit trouwens: het landschap aan die kant deed me eerlijk gezegd een beetje aan Nederland denken - maar dan met bomen ipv kanalen.

Een retourtje Helsinki-Joensuu is andere koek: bijna 6 uur heen en hetzelfde voor de terugreis. Zo goed als de hele dag in de trein doorgebracht dus - enige pluspunt van die trip was het landschap. Helemaal wat je van Finland zou verwachten.

Ik hoop nu al dat ik volgende keer wat meer tijd heb om op verkenning te gaan...

No comments: